بلاگ

انواع ماسک جوشکاری

برق زدگی چشم‌ها در هنگام جوشکاری یکی از خطراتی است که سلامت فرد جوشکار را تهدید می‌کند. بنابراین جوشکاران در هنگام کار از ماسک جوشکاری استفاده می‌کنند. استفاده از ماسک مخصوص جوشکاری بسیار با اهمیت است و از آسیب‌های احتمالی وارده به چشم، پوست و ریه جلوگیری می‌کند. حال اگر تمایل دارید در ارتباط با انواع ماسک جوشکاری مزایا و اهمیت استفاده از آن بیش‌تر آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

انواع ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری چیست؟

جوشکاری بر روی هر یک از سطوح فلزی توسط فرایندی با حرارت بالا و به وجود آمدن یک قوس الکتریکی و نوری انجام می‌گیرد. به عبارتی دیگر، از دستگاه‌های جوش یا اینورتر که در انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌اند، برای چسباندن دو نقطه مشخص شده فلزی با ماده‌ای قابل ذوب، استفاده می‌کنند. استفاده از دستگاه‌های مختلف جوشکاری، با ایجاد حرارت و نور بسیار شدیدی همراه است و در واقع با چشمان غیر مسلح نمی‌توان این کار را به پایان رسانید. چراکه دیدن ممتد به سطح جوشکاری با چشمانی بدون محافظ، موجب آسیب دیدن این بخش حیاتی بدن می‌شود. در نتیجه استفاده از ماسک جوشکاری برای جوشکاران امری ضروری و واجب محسوب می‌شود. امروزه ماسک‌های جوشکاری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه تنها از چشم‌ها بلکه از گردن و سر و صورت و پوست نیز محافظت می‌کنند. ماسک جوشکاری در واقع وسیله‌ای شبیه به کلاه یا نقاب است که در انواع مختلف اتوماتیک، تیرگی ثابت، دستی و… طراحی و تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک به صورت جداگانه پرداخته‌ایم.

ماسک جوشکاری اتوماتیک

ماسک جوشکاری اتوماتیک که پرفروش‌ترین نوع از انواع ماسک جوشکاری می‌باشد با نام ماسک جوشکاری تیرگی متغییر شناخته می‌شود. ماسک جوشکاری پیشرفته یا ماسک جوشکاری اتوماتیک به نوع جدیدی گفته می‌شود که به صورت هوشمند هم با ولوم کمکی و هم به صورت اتوماتیک توانایی تنظیم طلق ماسک با درجه تیرگی ۹ تا ۱۳ را داشته باشد. ماسک جوشکاری اتوماتیک در واقع برای کاربری‌ها و جوش‌های مختلف مناسب است و استفاده می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای این نوع ماسک نسبت به سایر انواع ماسک جوشکاری این است که، دیگر احتیاجی نیست که جوشکار پس از هر نوبت استفاده از الکترود ماسک خود را بردارد تا در نور معمولی نتیجه کار خود را بررسی کند چراکه ماسک جوشکاری اتوماتیک این کار را به صورت هوشمند انجام خواهد داد. این شیشه‌ها با شروع قوس جوش تغییر رنگ می‌دهند و تیره می‌شوند و پس از اتمام کار شروع به شفاف شدن می‌کنند. این امر در حالی است که در پروسه شفاف شدن همچنان محافظت از اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز را انجام می‌دهند. علاوه بر این از سر و صورت و پوست کاربر در برابر حرارت به جا مانده همچنان محافظت می‌کنند.

استفاده از این ماسک مزایای بسیاری دارد که شامل موارد زیر می‌باشد.
وزن سبک
لنز با سایه متغیر: تیرگی لنزها به صورت خودکار تنظیم می‌شود.
سرعت سویچ لنزها: هر چه سرعت تیره‌تر شدن لنز بیش‌تر باشد در محافظت از چشم بهتر عمل می‌کند که در این ماسک به صورت خودکار این کار انجام می‌شود.
کنترل حساسیت: تیرگی لنزها با توجه به میزان ولتاژ جوشکاری تنظیم می‌شود.

ماسک جوشکاری اتوماتیک
ماسک جوشکاری تیرگی ثابت

ماسک جوشکاری تیرگی ثابت

از انواع ماسک جوشکاری می‌توان به ماسک جوشکاری تیرگی ثابت اشاره کرد. این نوع ماسک نوع پیشرفته‌تر ماسک جوشکاری دستی می‌باشد و تفاوت آن با نوع دستی تنها در قسمت سیستم نصب بر روی سر است. در واقع در ماسک جوشکاری تیرگی ثابت به جای دسته نگه دارنده از گیره و بند سر استفاده می‌شود. بدین گونه دست جوشکار آزاد بوده و دیگر در اثر نگه داشتن دسته خسته نمی‌شود و این موضوع بزرگ‌ترین مزیت این نوع ماسک نسبت به نوع قبلی خود یعنی ماسک جوشکاری دستی می‌باشد. همچنین می‌توان به کمک گیرها اندازه و سایز ماسک را تغییر داد.
وزن سنگین ماسک تیرگی ثابت و شل شدن بندها پس از مدتی استفاده موجب شده است تا در هنگام عملیات جوش دادن در فضاهای خاص و شرایط غیر نرمال، این ماسک از روی سر بلغزد و سر بخورد. ماسک ثابت بیش‌تر مناسب برای پروژه‌های جوش الکترود معمولی و خانگی است. مدل‌هایی از نوع ثابت وجود دارد که صفحه طلق آن‌ها قابل تعویض می‌باشد. بدین معنی که می‌توان یک طلق مناسب نوع دیگری از جوشکاری را بر روی آن نصب کرد. 

ماسک جوشکاری دستی

ماسک جوشکاری دستی یکی از انواع ماسک جوشکاری است که در واقع قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین ماسک جوشکاری محسوب می‌شود. این ماسک به شکل نقابی بزرگ است که از جنسی ضخیم با طلق و شیشه محافظ روی قسمت چشم‌ها طراحی و ساخته شده است. این نوع از ماسک جوشکاری سبک نیستند و به این علت که جوشکار در هنگام استفاده از این ماسک باید آن را با دستان خود نگه دارد، به سرعت دست را خسته می‌کنند. شیشه ماسک غیر فعال یا ساده یک طلق معمولی با درجه تیرگی ۹ یا ۱۰ می‌باشد که دارای ابعاد کوچک و بزرگ است.

مزیت این نوع از ماسک جوشکاری نسبت به سایر انواع ماسک جوشکاری این است که سایز بزرگ آن توانایی پوشاندن تمامی قسمت‌های سر و صورت را دارد و از برخورد حرارت با صورت جلوگیری می‌کند. ماسک جوشکاری دستی طول عمر طولانی دارند و همچنین از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر ماسک‌های جوشکاری برخوردار هستند. ماسک‌های جوشکاری دستی با نام ماسک هلالی نیز شناخته می‌شوند. ساختار این ماسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که دسته آن‌ها گاهی در زیر ماسک گاهی در پشت و گاهی در قسمت هلالی قرار گرفته است.

ماسک جوشکاری دستی

مزایا ماسک جوشکاری

 شغل جوشکاری یکی از پر مخاطره‌ترین مشاغل است و اگر با رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات لازم انجام نشود، خطرات جبران‌ناپذیری جوشکار را تهدید خواهد کرد. در این شرایط ماسک‌های جوشکاری از اصلی‌ترین تجهیزاتی هستند که جوشکاران می‌توانند از آن استفاده کنند. در واقع استفاده از این ماسک‌ها مزایای بسیاری دارد از جمله این مزایا می‌توان به محافظت از چشم‌ها، صورت و گردن در برابر سوختگی، نور ماورا بنفش، پاشش‌های نور، گرما و نور مادون قرمز اشاره داشت. به طور کلی‌عدم استفاده از ماسک موجب برق زدگی، قرمزی، التهاب و تورم چشم‌ها می‌شود. همچنین سوختگی شبکیه چشم، نابینایی، تیرگی و چین و چروک در اثر گذشت زمان و یا حتی سرطان پوست از دیگر مشکلاتی است که در صورت استفاده نکردن از انواع ماسک جوشکاری ممکن است برای جوشکاران اتفاق بیوفتد. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از تجهیزات مناسب جوشکاری مانند انواع ماسک جوشکاری بسیار حائز اهمیت و واحب می‌باشد.

راه های ارتباطی با فروشگاه آریسمان جوش

🔥 فروش انواع محصولات دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش co2 با تخیفیف ویژه 🔥

اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری

برق زدگی چشم‌ها در هنگام کار کردن همواره یکی از خطراتی است که سلامت جوشکاران را تهدید می‌کند. این موضوع به این معنی می‌باشد که قرنیه چشم ملتهب و متورم می‌شود. سوختن شبکیه چشم نیز همچنان از خطراتی است که ممکن است برای جوشکاران رخ دهد. علاوه بر چشم‌ها پوست و سر و صورت نیز ممکن است در هنگام جوشکاری آسیب جدی ببیند. جوشکاری در واقع دو نوع موج رادیویی تولید می‌کند یکی از این امواج موج یو وی می‌باشد که در نور خورشید وجود دارد و دیگری اشعه مادون قرمز می‌باشد. اگر شما مدت زمان طولانی را در معرض اشعه یو وی قرار بگیرید، احتمال مبتلا شدن به سرطان پوست وجود دارد. همچنین اشعه مادون قرمز که در ماکروویو برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود مشکلات داخلی را به وجود می‌آورد. به همین علت استفاده از ماسک جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید جوشکاری یکی از مشاغل پر خطر محسوب می‌شود و برای انجام این کار استفاده از لوازم ایمنی جوشکاری بسیار واجب و ضروری می‌باشد. ماسک جوشکاری یکی از لوازم ایمنی است که در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. در واقع وظیفه ماسک جوشکاری حفاظت از پوست شما در برابر صدمات احتمالی وارده در اثر جوشکاری می‌باشد. سعی ما در این مقاله بر این بوده تا اطلاعاتی جامع و کامل در ارتباط با انواع ماسک جوشکاری، مزایا و اهمیت استفاده از آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما بسیار سپاس‌گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *