بلاگ

عوارض جوشکاری آرگون

جوشکاری یک فرآیند است که با استفاده از آن قادر خواهید بود انواع مختلف فلزات یا حتی متریال دیگر را به یکدیگر متصل کنید. به طور معمول جوشکاری به دو روش ذوبی و غیر ذوبی انجام می‌شود. یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین روش‌های جوشکاری در صنایع مختلف کوچک و بزرگ پتروشیمی، هوایی، نظامی، دریایی، نیروگاه‌های برق و غیره، جوشکاری آرگون یا همان جوشکاری قوس تنگستن تحت پوشش گاز محافظ می‌باشد. دلیل نامگذاری این روش جوشکاری که به نام جوش آرگون شناخته می‌شود به خاطر استفاده از گاز آرگون در فرآیند جوشکاری است. جوشکاری آرگون یک نوع پرکاربرد جوشکاری ذوبی است که با کمک گاز محافظ صورت می‌گیرد. برای جوشکاری فلزات سخت و غیر سخت، آهنی و غیر آهنی در تمام ضخامت‌ها از جوشکاری آرگون استفاده می‌شود. در این روش جوشکاری قوس و حوضچه مذاب قابل مشاهده است. در جوشکاری آرگون از سیم جوش به عنوان فلز پرکننده استفاده می‌شود.

آرگون چیست؟

گاز آرگون، گازی بی‌رنگ و بی‌بو است که تحت تاثیر ولتاژ بالا رنگ آن، به رنگ متمایل به آبی روشن در می‌آید. مقدار آرگون در اتمسفر کم است و آن را به روش تقطیری از هوا جدا می‌سازند. این گاز به شکل سیلندرهای تحت فشار به آزمایشگاه ارائه می‌شود. این گاز در سال ۱۸۹۴، برای اولین بار به وسیله دو دانشمند بریتانیایی به نام‌های لرد رایلی و سر ویلیام رمزی از هوا جداسازی شد. پیشتر در سال ۱۷۸۵، هنری کاوندیش در زمان بررسی نیتروژن اتمسفر، به این موضوع پی برد که بیش از۱۲۰/۱ قسمت نیتروژن ممکن است شامل یک گاز بی‌اثر یا نجیب باشد.

لرد رایلی یک قرن بعد، متوجه شدکه نیتروژنی که از طریق حذف اکسیژن از هوا به دست می‌آید، به طور تقریبی ۰.۵ درصد چگالی بیشتر نسبت به نیتروژنی که از طریق منابع شیمیایی مانند آمونیاک بدست می‌آید، دارد. گاز سنگین‌تری که پس از حذف اکسیژن و نیتروژن از هوا باقی ماند، اولین گاز نجیبی بود که کشف شد و به دلیل بی‌اثر بودن آن، از کلمه یونانی argos یا تنبل برای نام‌گذاری آن استفاده شد.

گاز آرگون از ترکیب سه ایزوتوپ ساخته شده است. موارد استفاده گاز آرگون در لامپ‌های الکتریکی، لامپ‌های فلورسانت با فشار ۴۰۰ پاسکال و لامپ‌های گرم و مشتعل و در صنعت عکاسی است. آرگون به علت اینکه یک گاز بی‌اثر است در جوشکاری برقی و برشکاری و همچنین به عنوان روکش برای تولیدات تیتانیوم و دیگر عناصر واکنش دهنده به کار برده می‌شود. یکی از ویژگی‌های گاز آرگون قابلیت حلالیت در آب مانند اکسیژن است. گاز آرگون به هر دو حالت مایع و گاز موجود می‌باشد.

عوارض جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون چیست؟

جوشکاری آرگون یک روش جوشکاری ذوبی است که بر خلاف روش‌های دیگر جوش ذوبی، الکترود مصرف نشده و از الکترودهای تنگستن مصرف نشدنی استفاده می‌شود. جوشکاری GTAW به شکلی است که به منظور نگه داشتن الکترود تنگستن از تورچ جوشکاری استفاده می‌شود. در این شیوه جوشکاری نوک الکترود را به قطعه کار نزدیک کرده و گرما و حرارت به قطعه کار انتقال پیدا می‌کند. با این کار شرایط ذوب کردن ایجاد می‌شود. هنگام ایجاد قوس از یک لایه گاز محافظ بهره برده می‌شود. بهترین گازی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاز آرگون است و به علت استفاده از این نوع گاز در این روش جوشکاری، به آن جوشکاری آرگون می‌گویند.

در ایران این نوع جوش با نام جوش آلومینیوم نیز شناخته می‌شود. در روش جوشکاری آرگون، ترکیب گاز محافظ آرگون با هلیم بیشتر کاربرد دارد، زیرا باعث خروج بهتر گازها از محدوده جوش می‌شود. در اتصال لوله‌های تحت فشار از جوش آرگون استفاده می‌شود و همچنین برای جوش دادن صفحات نازک و بسیار ظریف، از این روش جوشکاری بهره‌گیری می‌شود. از مزایای جوشکاری آرگون می‌توان به امکان جوشکاری فلزات رنگین و ورق‌های نازک با دقت بسیار زیاد، بهره‌وری بالا، نیاز به کمترین پاکسازی، امکان جوشکاری ورق‌های فلزی در تمامی وضعیت‌ها، امکان انجام جوشکاری طولانی مدت و بی‌وقفه، توانایی اتصال تنوع گسترده از فلزات در ضخامت‌های مختلف و جوشکاری رسوبی با کیفیت بالاتر نام برد. برای کارهای زینتی و ظریف از جوشکاری آرگون به دلیل ظرافت جوش دادن استفاده می‌شود. به‌خاطر اینکه استفاده از گاز محافظ و عمل جوشکاری، نیازمند مهارت کافی و تجربه است، تنها جوشکارهای متخصص و آموزش دیده می‌توانند که این جوشکاری را به‌خوبی انجام دهند.

عوارض جوشکاری آرگون چیست؟

جوشکاری یک کار بسیار مخاطره‌آمیز بوده و عوارض جوشکاری آرگون تا مدت‌های زیادی باقی می‌ماند. جوشکاری آرگون یکی از روش‌های جوشکاری فلزات بوده که کاربرد فراوانی در صنعت دارد. اما عوارض جبران ناپذیری بر روی انسان‌ها دارد که با رعایت یک سری نکات ایمنی می‌توان عوارض جوشکاری آرگون را کم کرد. برخی از نکات ایمنی عبارتند از:
• استفاده از تجهیزات ایمنی
• استفاده از کلاه ایمنی و عینک
• استفاده از دستکش
• وسایل حفاظت سیستم شنوایی
• کفش‌های جوشکاری

ناخالصی تنگستن، معایب ناشی از محافظت نامناسب گاز، ناخالصی‌های اکسیدی وعدم ذوب از جمله عوارض جوشکاری آرگون است. کاهش حجم ریه‌ها، التهاب ریه‌ها، مشکلات قلبی، پوستی، رسوب غبار یا سیلیس یا اکسید آهن در ریه‌ها، کاهش شنوایی، مشکلات گوارشی و صدمات کلیوی از دیگر عوارض جوشکاری آرگون است.

راه های ارتباطی با فروشگاه آریسمان جوش

🔥 فروش انواع محصولات دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش co2 با تخیفیف ویژه 🔥

عوارض جوشکاری آرگون بر محیط زیست

آسیب‌های زیست محیطی گاز آرگون تاکنون گزارش نشده است. در طبیعت آرگون به شکل گاز وجود دارد. در مناطقی که تصفیه انجام می‌گیرد، آرگون به سرعت انتشار می‌یابد. آسیب‌های گاز آرگون یا تاثیرآن بر گیاهان و جانوران تاکنون شناخته نشده است. احتمال می‌رود که آرگون برای محیط‌های آبی خطرناک نباشد. آرگون فاقد مواد شیمیایی مخرب لایه ازن است و آلاینده نیست.

عوارض جوشکاری آرگون بر انسان

مشکلات مزمن تنفسی مانند برونشیت، التهاب ریه‌ها، آسم، کاهش حجم ریه‌ها، رسوب غبار در ریه‌ها، مشکلات قلبی و پوستی، کاهش شنوایی و مشکلات گوارشی نظیر التهاب مزمن معده و روده‌ها و زخم معده و همچنین صدمات کلیوی از عوارض جوشکاری آرگون بر انسان است. در برخی از جوشکاری‌ها به علت فلزاتی مانند آلومینیوم، کادمیوم، نیکل، آهن، کروم، مس، منگنز و گازهایی مانند اوزون، گازهای نیتروژن‌دار و همچنین گرما و رادیوگرافی برای چک کردن درزها احتمال سقط جنین یا تاخیر در حاملگی همسران جوشکارها بالا می‌رود. برای جوشکاری با آزبست باید کلیه جوانب ایمنی مانند ماسک مخصوص رعایت شود، زیرا جوشکاری نزدیک سطح‌های آزبست‌دار باعث رسوب آزبست در ریه‌ها و افزایش احتمال سرطان ریه و پرده جنب می‌شود. گرمای شدید جوشکاری و مذاب و جرقه‌های مربوطه می‌تواند موجب سوختگی و ضایعات چشمی شود. گرمازدگی از دیگر عوارض جوشکاری آرگون ناشی از گرما است.

یکی دیگر از عوارض جوشکاری آرگون این است که نور شدید جوشکاری موجب آسیب به شبکه چشم و اشعه مادون قرمز باعث آسیب به قرنیه و ایجاد آب مروارید می‌شود. اشعه ماورای بنفش حتی در مدت کمتر از یک دقیقه می‌تواند باعث برق‌زدگی چشم شود. علائم برق‌زدگی شامل احساس وجود شن یا جسم خارجی در چشم، درد شدید، تاری دید، سوزش چشم و سردرد و ریزش اشک است که بعد از چند ساعت ظاهر می‌شود. برق زدگی‌های مداوم و مکرر وعدم استفاده از وسایل حفاظتی باعث آسیب دائمی به چشم می‌شود.

سوختگی پوست در اثر اشعه ماورای بنفش شبیه آفتاب سوختگی است و احتمال ابتلا به سرطان پوست را زیاد می‌کند. برای جلوگیری از آسیب ناشی از عوارض جوشکاری آرگون جوشکاران لازم است از عینک‌ها یا سپرهای حفاظتی که شیشه‌های آن مخصوص بوده و قادر به جذب اشعه ماورای بنفش و مادون هستند، استفاده نمایند.

مشکلات عضلانی و استخوانی ناشی از عوارض جوشکاری آرگون شامل کمردرد، دردهای زانو، شانه درد، التهاب عضلات و مفاصل و ربات‌ها می‌باشد. وضعیت کاری نظیر کار بالای سر، لرزش و بلند کردن بار سنگین، می‌تواند از عوامل موثر بر مشکلات عضلانی و استخوانی باشد. برای پیشگیری از این مشکلات عضلانی و استخوانی، ایجاد فواصل معین و منظم بین زمان استراحت و کار و همچنین نحوه درست بلند کردن بار، تغییر حالت بدن هر چند وقت یکبار، قرار دادن کار در ارتفاع مناسب، استفاده از محلی برای قرار دادن پاها در صورت ایستادن طولانی و غیره بسیار با اهمیت است.

عوارض جوشکاری آرگون چیست؟

رایج‌ترین خطرات موجود در محیط جوشکاری آرگون

⚠️ صدمه از سیلندرهای گاز: سیلندرهای گاز به علت احتمال ترکیدگی کپسول بسیار خطرناک هستند.
⚠️ قرار گرفتن در معرض دودها و گازهای خطرناک از عوارض جوشکاری آرگون: هنگامی که جوشکاری انجام می‌دهید، بخارهای زیادی ساطع می‌کنید که ممکن است برای شما و هر شخصی که در اطراف شما باشد، مضر بوده و سلامتی را به خطر می‌اندازد.
⚠️ آتش سوزی ناشی از یک محیط شلوغ کاری: هنگام جوشکاری مطمئن شوید که خطرات آتش سوزی که در مجاورت شما هستند را از بین می‌برید. بنابراین نیاز است که مواردی مانند اسناد کاغذی، حوله‌ها یا لباس‌هایی را که احنمال دارد خطر آتش سوزی به وجود می‌آورند، از محدوده جوشکاری خارج کنید.
⚠️ برق ناشی از آب: هنگام جوشکاری آب به علت اینکه می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند، قادر است شما را از بین ببرد، بنابراین داشتن آن در نزدیکی شما خطرناک است.
⚠️ شوک الکتریکی: شوک الکتریکی قادر است موجب آسیب دیدگی شدید یا حتی مرگ شود. هنگامی که افراد دچار برق گرفتگی می‌شوند، قدرت برق می‌تواند فرد را بکشد یا بر اثرسقوط ناشی از واکنش به شوک می‌تواند آسیب‌های بسیاری به فرد وارد کند.
⚠️ آتش سوزی و انفجار از عوارض جوشکاری آرگون: جوشکاری موجب به وجود آمدن درجه حرارت شدید می‌شود و این امر می‌تواند با آتش سوزی و انفجار خطراتی را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *