بلاگ

نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر: دستگاه اینورتر جوشکاری یکی از بهترین دستگاه‌هایی است که با تکنولوژی پیشرفته برای تامین جریان بالا مخصوص کارهای جوشکاری استفاده می‌شود. پس از اتصال کابل برق دستگاه به منبع برق شهری، انرژی الکتریکی برق با ولتاژ ۲۲۰ ولت AC وارد دستگاه شده و توسط سوئیچر مخصوص به جریان DC یا متناوب تبدیل می‌شود. استفاده از این دستگاه به دلیل کم مصرف‌تر بودن نسبت به دستگاه‌های ترانسفورماتور به صرفه‌تر خواهد بود. همچنین از نظر حجم و جایگیری، فضای کمتری را نسبت به دستگاه‌های جوشکاری قدیمی اشغال می‌کند. کار دستگاه اینورتر تبدیل جریان مستقیم شهری به متناوب است؛ علاوه بر این امکان تنظیم ولتاژ دلخواه وجود دارد.
این دستگاه برای کارکرد صحیح به توان کمی نیاز دارد و به همین دلیل می‌توان آن را به برق خانگی متصل نمود. دستگاه اینورتر در برابر انواع نوسانات به خوبی مقاومت کرده و با سرعت کارهای جوشکاری را می‌توان توسط آن انجام داد. به دلیل کاربرد فراوانی که این دستگاه در کارهای جوشکاری دارد، مهم‌ترین نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر را باهم مرور خواهیم کرد چراکه با رعایت چند نکته ساده مربوط به حفظ و نگهداری دستگاه‌های جوش اینورتر می‌توان هزینه‌های مربوط به تعمیر و جایگزینی این دستگاه را کاهش داد.

نکات نگهداری از دستگاه جوش اینوتر

نکات مهم در استفاده و نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

استفاده صحیح و اصولی از دستگاه جوش، مطمئنا در طول عمر و کارکرد صحیح آن، تاثیرگذار خواهد بود. در این بخش، مهم‌ترین نکات در هنگام استفاده و نگهداری از دستگاه جوش اینورتر را جداگانه بررسی کرده‌ایم.

محل نگهداری دستگاه

انتخاب محل مناسب برای دستگاه یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر است؛ به طوری که محل نگهداری باید تهویه مناسب داشته باشد و هوا به خوبی در اطراف آن جریان داشته باشد. بدین منظور در اطراف اینورتر باید حداقل ۱۲ اینچ فضای خالی وجود داشته باشد تا فن دستگاه به خوبی کار کند.

تمیز کردن دوره‌ای دستگاه جوش اینورتر

تمیز کردن دستگاه اینورتر بسیار مهم است و به دلیل اینکه اغلب از دستگاه اینورتر در محیط‌های آلوده و پر از گرد و خاک استفاده می‌شود، تمیز کردن قطعات مختلف آن برای پیشگیری از خرابی زودرس و کارکرد صحیح دستگاه الزامی است. کثیف شدن دستگاه باعث گرم شدن سریعتر دستگاه شده و آن را مستعد خرابی می‌کند. بسته به شرایط، اگر محیط کار آلودگی زیادی دارد لازم است تا هفته‌ای یکبار دستگاه را تمیز کنید، اما اگر محیط کار به نسبت تمیز است می‌توانید ماهی یکبار دستگاه اینورتر را با روشی که توضیح خواهیم داد تمیز کنید. از دیگر نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر این است که پس از اتمام کار با دستگاه، برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل قطعات دستگاه، با یک پارچه محکم ضدآب برزنتی دستگاه را بپوشانید.

برای تمیز کردن اینورتر پیچ‌های درپوش دستگاه را بازکرده و درپوش را بردارید، سپس با استفاده از فشار هوا تمام سطح داخلی دستگاه را تمیز کنید. برد دستگاه یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی هست که باید به طور کامل و با دقت بالا تمیز شود. تمیز کاری را تا جایی ادامه دهید که گرد و غباری مشاهده نشود. با استفاده از جاروبرقی هم می‌توانید سطح داخلی و خارجی اینورتر را از گرد و غبار تمیز کنید. در تمیز کردن دستگیره‌های دستگاه دقت کنید چراکه کثیف بودن آن‌ها به دلیل احتمال ایجاد شوک الکتریکی برای افراد خطرناک است. روش ذکر شده بهترین روش برای تمیز کردن اینورتر است و نباید هیچ وقت از قسمت فن دستگاه اقدام به تمیز کردن آن کنید.

چک کردن و سرویس اتصالات

به صورت دوره‌ای قطعات مختلف دستگاه از جمله مدار الکتریکی، اتصالات، فیوز و ولتاژ آن را بررسی کنید. برای تنظیم ولتاژ و جریان دستگاه طبق محدوده استاندارد باید به دفترچه راهنمای محصول رجوع کنید.

راه های ارتباطی با فروشگاه آریسمان جوش

مناسب بودن جریان برق

در خصوص نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر موارد مربوط به اتصال دستگاه به جریان برق بسیار مهم است. جریان مناسب برای اکثر دستگاه‌های اینورتر بین ۳۰ الی ۴۵ آمپر است، بنابراین در هنگام راه‌اندازی حتما از فیوزهای مناسب که قابلیت اتصال جریان بالای ۳۰ آمپر را دارند استفاده کنید. قبل از روشن کردن دستگاه در مکان‌های مختلف، مطمئن شوید که برق محل مورد نظر دو فاز نباشد تا از آسیب دستگاه جلوگیری شود. همچنین برای اتصال دستگاه اینورتر به برق باید از کابل با طول مناسب استفاده کنید چراکه طول زیاد کابل به دلیل افت ولتاژ و جریان باعث ایجاد فشار اضافی به دستگاه می‌شود.
حتما از کابل یک تکه و بدون اتصالات متعدد استفاده کنید تا از بالا رفتن دما و آسیب به برد و سایر قطعات اینورتر جلوگیری شود. همچنین لازم است تا به طور منظم دمای دستگاه اینورتر را چک کنید و در صورتیکه دمای آن خیلی بالا باشد و یا مدت کمی پس از روشن کردن شروع به داغ شدن کرد، باید به‌عدم مناسب بودن سایز کابل دستگاه شک کرد، بنابراین برای جلوگیری از داغ شدن اینورتر حتما از کابل با اندازه مناسب استفاده کنید. همچنین در محل ورودی و خروجی باید کابل از ضخامت مناسبی برخوردار باشد تا استهلاک اینورتر کاهش پیدا کند.

سالم بودن فیدر و غلطک‌ها

یکی دیگر از نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر غلطتک‌ها هستند که وظیفه حمل و جابجایی سیم دستگاه را برعهده دارند و باید به درستی کار کرده و به صورت دوره‌ای تمیز شوند. توجه کنید که غلطتک‌ها به درستی در جای خود فیکس شده باشند و زیادی سفت و با شل نباشند. زمانی که متوجه شدید که غلطتک‌ها به درستی کار نمی‌کنند و فرسوده شده‌اند حتما آن‌ها را تعویض کنید. در ادامه حفظ و نگهداری دستگاه‌های جوش اینورتر به اتصالات فیدر می‌رسیم که جزو مواردی است که اغلب همراه با خرابی غلطتک‌ها خراب شده و نیاز به تعویض آن می‌باشد. شل و خراب شدن اتصالات فیدر باعث نقص در کارکرد دستگاه می‌شود. هنگام جابجایی دستگاه حتما این کار را با احتیاط انجام دهید تا به قسمت تحتانی دستگاه ضربه وارد نشود، چراکه در صورت شکستگی هسته ترانس اینورتر دستگاه از کار می‌افتد.

چک کردن نوک و نازل دستگاه جوش

یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه اینورتر نازل آن است که سریعتر از سایر قطعات کثیف شده و با ذرات جوش پاشیده شده پر می‌شود و باید به طور مرتب تمیز شود تا جریان گاز خروجی مسدود نشود. همچنین به میزان خروجی گاز از نازل توجه کنید که جریان آن مناسب باشد تا کیفیت جوشکاری مناسب باشد. نازل باید به خوبی بر روی دستگاه اینورتر فیکس شود تا مانع از نشت گاز شود. نوک دستگاه جوش اینورتر یکی از بخش‌هایی است که به دلیل اینکه در معرض حرارت بالای ناشی از جوشکاری قرار دارد، به مراتب زودتر دچار مشکل می‌شود بنابراین تعویض دوره‌ای آن برای انجام بی‌نقص جوشکاری الزامی است. 

محل نگهداری دستگاه

انتخاب محل مناسب برای دستگاه یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر است؛ به طوری که محل نگهداری باید تهویه مناسب داشته باشد و هوا به خوبی در اطراف آن جریان داشته باشد. بدین منظور در اطراف اینورتر باید حداقل ۱۲ اینچ فضای خالی وجود داشته باشد تا فن دستگاه به خوبی کار کند.

محل نگهداری دستگاه جوش

🔥 فروش انواع محصولات دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش co2 با تخیفیف ویژه 🔥

سایر نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

  • گلوگاه دستگاه اینورتر که جریان الکتریکی را از کابل به دستگاه منتقل می‌کند، باید مرتب چک شود تا از محکم بودن آن اطمینان داشته باشید. چراکه شل شدن آن باعث ورود جریان ضعیف به اینورتر می‌شود.
  • سیم اتصال به زمین دستگاه اینورتر یکی دیگر از مواردی است که برای کارکرد مناسب دستگاه باید آن را مرتب چک کنید.
  • مادگی نسوز دستگاه را چک کرده و در صورت خرابی تعویض کنید چراکه فیش مادگی معیوب باعث افزایش دما و ذوب شدن شمش دستگاه شده و آن را خراب می‌کند.
    قبل از شروع به کار با دستگاه اینورتر حتما از کارکرد صحیح فن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • به منظور کارکرد هرچه بهتر اینورتر سالی یکبار دستگاه باید کالیبره شود.
  • کی پد و ال سی دی دستگاه که برای دادن دستورات خاص به اینورتر استفاده می‌شوند، باید تمیز نگه‌داشته شوند و پس از مدت طولانی استفاده، به آن‌ها استراحت بدهید.
  • قبل از اقدام به هرگونه دستکاری قطعات دستگاه حتما از تنظیمات آن نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، تنظیمات مربوط به دستگاه را به صورت ذخیره داشته باشید.

سخن نهایی

در نهایت توجه به نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر باعث افزایش طول عمر قطعات، جلوگیری از شکستگی قطعات دستگاه اینورتر و کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر اینورتر خواهد شد. بعضی از بازدیدهای مربوط به دستگاه را لازم است تا هر بار و قبل از شروع به کار دستگاه بررسی کنید؛ مثل سالم بودن اتصالات و بررسی روکش سیم‌ها. موارد دیگری که در بالا ذکر شد را می‌توان در دوره‌های طولانی‌تری مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *