بلاگ, دستگاه برش

دستگاه برش پلاسما چگونه کار می کند

دستگاه برش پلاسما چگونه کار می کند

دستگاه برش پلاسما

دستگاه برش پلاسما یک دستگاه صنعتی است که برای برش انواع مواد فلزی و غیرفلزی از یک نوار پلاسمایی جهت تولید موج‌های الکتریکی استفاده می‌کند. در فرآیند برش پلاسما، یک گاز بی‌اثر یونیزه با سرعت بالا از نازل به بیرون دمیده می‌شود و با ایجاد قوس الکتریکی و دمای بالا در نقاط برخورد با فلز، موجب برش آن می‌شود. فولاد، مس، برنج، آلومینیوم و چدن و به‌طور کلی تمامی فلزات رسانا با دستگاه برش پلاسما قابل برشکاری هستند؛ اما برای مس و آلومینیوم که نقطه ذوب پایینی دارند، در صورت ضخامت کم، شاید کیفیت لبه‌های برش کمی پایین بشود. این دستگاه به‌صورت دستی و اتوماتیک وجود دارد؛ در مدل اتوماتیک اطلاعات ورودی به صورت عددی و سه بعدی به ماشین داده و با استفاده از پلاسما و نوار پلاسما، مواد را برش می‌دهد. با به‌کارگیری دستگاه‌هایی با کیفیت بالا، کیفیت برش کاملا بدون نقص خواهد بود و عملیات ثانویه بر روی قطعات پردازش شده تقریبا به طور کامل حذف می‌شوند. سیستم‌های برش پلاسما در قدرت‌های مختلف تولید می‌شوند و در برش فلزات رسانا با ضخامت‌های مختلف از ۰.۵ میلی‌متر تا ۲۵۰ میلی‌متر کارآمد هستند.

دستگاه برش پلاسما

🔥 فروش انواع محصولات دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش co2 با تخیفیف ویژه 🔥

انواع دستگاه‌های برش پلاسما

دستگاه‌های برش پلاسما ابزارهایی هستند که برای برش و برشکاری مواد فلزی و غیره استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها از قوس الکتریکی پلاسما استفاده می‌کنند تا مواد فلزی را با دقت بالا ببرند. انواع دستگاه‌های برش پلاسما شامل موارد زیر می‌شوند:

دستگاه برش پلاسما CNC (Plasma CNC Cutting Machines)

دستگاه برش پلاسما CNC یک دستگاه قابل برنامه‌ریزی عددی است که برای برش و حکاکی عناصر فلزی به‌کار می‌رود. عملکرد این دستگاه بر اساس استفاده از پلاسما برای برش مواد فلزی است.

Plasma CNC Cutting Machines
دستگاه برش پلاسما دستی

دستگاه برش پلاسما دستی (Handheld plasma cutter)

این دستگاه‌ها به صورت دستی توسط عملگر استفاده شده و برش‌های ساده و کوچک را انجام می‌دهند. دستگاه‌های برش پلاسما دستی برای برش و بریدن مواد فلزی و غیرفلزی کاربرد داشته و از اصل فیزیکی پلاسما در استفاده می‌کنند. پلاسما به حالتی گازی ماده تبدیل می‌شود که الکترون‌ها و یون‌ها در آن از هم جدا می‌شوند. دستگاه برش پلاسما دستی برای کارهای صنعتی و ساختمانی و یک وسیله قدرتمند و پرکاربرد از فناوری پلاسما است.

دستگاه برش پلاسما پرتابل (Portable Plasma Cutting Machine)

دستگاه‌های برش پلاسما پرتابل (قابل حمل) معمولاً با استفاده از اتصال به یک کمپرسور هوا یا اتصال به فشار هوا، هوا را از نازل‌های دستگاه منتشر تا پلاسما را جهت برش فوق نقاط از مواد ایجاد کنند. این نوع دستگاه‌ها عموماً برای برش فلزات در محل‌های مختلف مانند کارگاه‌ها و سایت‌های ساختمانی استفاده می‌شوند اما می‌توانند بر روی مواد دیگر نیز کاربرد داشته باشند.

Portable Plasma Cutting Machine
دستگاه برش پلاسما هوا فشرده

دستگاه برش پلاسما هوا فشرده (Air Plasma Cutting Machines)

در این دستگاه، جریان بالا و سرعت کنترل شده هوا فشرده به عنوان یک گاز نفوذکننده استفاده شده و برای برش انواع مواد مانند فلزات، فوم، پلاستیک، چوب و سایر مواد در صنایع مختلف از جمله صنایع فلزی، ساخت و ساز، خودروسازی، فضاپیما، تولید انرژی و صنایع دیگر کاربرد دارد.

دستگاه برش پلاسما اتوماتیک (Automatic Plasma Cutting Machine)

دستگاه برش پلاسما اتوماتیک معمولاً دارای پنل‌هایی است که توسط کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط کنترل می‌شود. این کنترل‌ها به اپراتور اجازه می‌دهد تا پارامترهای برش مانند سرعت برش، شدت پلاسما، عرض برش و غیره را تنظیم کند. علاوه بر این، دارای سیستم‌های خنک‌کننده برای کنترل دمای برش پلاسما هستند.با استفاده از آن، می‌توان به صورت سریع و دقیق قطعات مقاطع مختلف را برش داد و در صنعت فلزات، ساخت و ساز، فضایی و خودروسازی استفاده کرد.

دستگاه برش پلاسما اتوماتیک

راه های ارتباطی با فروشگاه آریسمان جوش

دستگاه برش پلاسما چگونه کار می کند
همانگونه که می‌دانید برای برشکاری فلزات از روش های مختلفی استفاده می شود. دستگاه برش پلاسما یکی از انواع مختلف دستگاه های برش بوده که می تواند با تولید کردن جریان بالا، فرآیند جوشکاری را انجام دهد. امروزه یکی از پرکاربردترین و مهم ترین دستگاه های مورد استفاده در این صنعت، دستگاه برش پلاسما به شمار می رود. فرآیندی که در آن شما می توانید با استفاده از جت شتاب دهنده، مواد رسانای الکتریکی را برش دهید. ساختار این دستگاه به شکلی است که موادی مانند فولاد ضد زنگ، مس، برنج، فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات رسانا را برای شما برش داده و از این دستگاه در صنایع مختلف برای تعمیر خودرو، تعمیرات در بخش‌های مختلف و بازیافت ضایعات می توان بهره برد.
دستگاه برش پلاسما چگونه کار می کند-min
مزایای استفاده از دستگاه برش پلاسما
پیشرفت در زمینه تولید دستگاه های برش موجب شده که امروزه هر کدام از دستگاه های تولید شده، با ساز و کار منحصر به فردی که دارند، از ویژگی ها و مزایای بخش خصوصی برخوردار شوند. با این حال دستگاه برش پلاسما از جمله دستگاه‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند با کاهش هزینه‌های مورد نیاز در این زمینه و افزایش سرعت، به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای شما باشد. علاوه بر این نوع عملکرد دستگاه برش پلاسما به گونه‌ای است که شما می توانید در کوچکترین صنایع و شرکت‌ها تا صنایع بزرگ از این دستگاه استفاده نمایید. از دیگر مدار دستگاه برش پلاسما می توان به موارد زیر اشاره کرد. قابلیت استفاده برای تمام مواد رسانای برقی عملکرد ایده آل در ضخامت های فولادی کوچک و متوسط تضمین اتوماسیون قابلیت برش آلومینیوم فولاد با ضخامت و آلیاژ زیاد علاوه بر مواردی که بیان کردیم، برش پلاسما به شما این امکان را می دهد که در زیر آب نیز بتوانید از آن بهره ببرید. شرایط استفاده از دستگاه برش پلاسما به گونه ای است که بدون ایجاد سر و صدای زیاد و با سرعت بالا فرآیند جوشکاری را برای شما انجام می دهد.
نحوه عملکرد دستگاه برش پلاسما
برای انواع فلزات رسانا که بیان کردیم می توان پلاسما را به کار برد. این روش جوشکاری به گونه ای است که شما توسط یک نازل می‌توانید گاز نجیب را به سمت قوس الکتریکی هدایت کنید. جریان الکتریکی به وسیله گاز نجیب باردار شده و یک هاله در اطراف نقطه برش ایجاد خواهد شد. در این مرحله، فرآیند یونیزاسیون انجام می پذیرد. یونیزاسیون که یکی از مهمترین مراحل در برش با پلاسما به شمار می رود، موجب می شود که گاز نجیب مورد استفاده در سیستم به پلاسما تبدیل شود. یون های باردار شده که دارای دمای بسیار بالایی هستند با محل مورد نظر برخورد کرده و گرمای بسیار زیادی تولید خواهند کرد. این گرما منجر به ذوب شدن نقطه مورد نظر می شود. با توجه به بالا بودن سرعت جریان، یون های باردار مواد مذاب از محل مورد استفاده دور خواهند شد. فرآیندی که در نهایت منجر به ایجاد محل برش با دقت بالا و بسیار تمیز می شود. در این شرایط سرانجام برای اتصال دو قطعه بسیار محکم و دقیق می‌تواند اتصال را انجام دهد. از دیگر مدار دستگاه برش پلاسما می توان به موارد زیر اشاره کرد. قابلیت استفاده برای تمام مواد رسانای برقی عملکرد ایده آل در ضخامت های فولادی کوچک و متوسط تضمین اتوماسیون قابلیت برش آلومینیوم فولاد با ضخامت و آلیاژ زیاد علاوه بر مواردی که بیان کردیم، برش پلاسما به شما این امکان را می دهد که در زیر آب نیز بتوانید از آن بهره ببرید. شرایط استفاده از دستگاه برش پلاسما به گونه ای است که بدون ایجاد سر و صدای زیاد و با سرعت بالا فرآیند جوشکاری را برای شما انجام می دهد.
عملکرد دستگاه برش پلاسما

تعمیر و نگهداری دستگاه برش پلاسما

نگهداری صحیح از دستگاه برش پلاسما شامل تمیز کردن و رسوب‌گیری، چک کردن قطعات، رعایت دمای محیط، نگهداری منظم و استفاده از لوازم ایمنی می‌تواند عمر و کارآیی آن را افزایش دهد. استفاده از راهنمایی‌های تولیدکننده و رعایت نکات ایمنی در هنگام نگهداری و استفاده از دستگاه برش پلاسما، به شما کمک می‌کند تا از کارکرد صحیح و بی‌خطر آن بهره برده و برای تعمیر وعدم اطمینان در مورد هر چیزی، با تولیدکننده یا کارشناس مجرب مشورت کنید.

موارد کاربرد دستگاه برش پلاسما
همانگونه که عنوان کردیم از دستگاه برش پلاسما می توان در شرایط مختلف بهره برد. با این حال چنانچه نیاز به پردازش فلزات تا ضخامت کم در کارگاه‌های مختلف دارید میتوانید از این دستگاه استفاده کنید. کارخانه های صنایع فلزی، تعمیرات، جوشکاری و در صنایع کشاورزی به منظور تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز می توان از دستگاه برای اطلاعات شما استفاده کرد. برای تولید آثار هنری مختلف در صنعت ساخت و ساز و همچنین در صنایعی مانند کشتی سازی تجاری و ساخت ماشین‌های سنگین، استفاده از دستگاه برش پلاسما می تواند بخش زیادی از نیازهای فعالین در این صنایع را پاسخگو باشد. در این مرحله، فرآیند یونیزاسیون انجام می پذیرد. یونیزاسیون که یکی از مهمترین مراحل در برش با پلاسما به شمار می رود، موجب می شود که گاز نجیب مورد استفاده در سیستم به پلاسما تبدیل شود. یون های باردار شده که دارای دمای بسیار بالایی هستند با محل مورد نظر برخورد کرده و گرمای بسیار زیادی تولید خواهند کرد. این گرما منجر به ذوب شدن نقطه مورد نظر می شود. با توجه به بالا بودن سرعت جریان، یون های باردار مواد مذاب از محل مورد استفاده دور خواهند شد. فرآیندی که در نهایت منجر به ایجاد محل برش با دقت بالا و بسیار تمیز می شود. در این شرایط سرانجام برای اتصال دو قطعه بسیار محکم و دقیق می‌تواند اتصال را انجام دهد. از دیگر مدار دستگاه برش پلاسما می توان به موارد زیر اشاره کرد. قابلیت استفاده برای تمام مواد رسانای برقی عملکرد ایده آل در ضخامت های فولادی کوچک و متوسط تضمین اتوماسیون قابلیت برش آلومینیوم فولاد با ضخامت و آلیاژ زیاد علاوه بر مواردی که بیان کردیم، برش پلاسما به شما این امکان را می دهد که در زیر آب نیز بتوانید از آن بهره ببرید. شرایط استفاده از دستگاه برش پلاسما به گونه ای است که بدون ایجاد سر و صدای زیاد و با سرعت بالا فرآیند جوشکاری را برای شما انجام می دهد.
کاربرد دستگاه برش پلاسما

هنگام استفاده از برش پلاسما باید به چه نکاتی توجه گردد؟

در حین کار با دستگاه بهتر است به نکات زیر دقت نمایید:
۱. ایمنی
اطمینان حاصل کنید که شما و همه افراد حاضر در محیط دستگاه از ایمنی لازم برخوردار هستند. اجتناب از نزدیک شدن دیگران، به شعله و رعایت فاصله از مواد قابل اشتعال و محصولات شیمیایی می‌تواند برای جلوگیری از حوادث مفید باشد.
۲. تهویه
بهتر است در محیطی با تهویه مناسب و اطمینان از دسترسی به سیستم هوادهی مناسب کار کنید.
۳. رعایت فاصله‌ی نازل با صفحه برش
فاصله‌ی نازل با صفحه برش باید همواره ثابت و چیزی در حدود ۰.۳۲ تا ۰.۴۷ سانتی‌متر باشد؛ جابجایی نازل به بالا و پایین، موجب کاهش کیفیت برش خواهد شد. در ضمن، در جریان‌های بالا، تماس نازل با صفحه، موجب بالا رفتن بیش از حد قوس و در نتیجه استهلاک نازل خواهد شد.
۴. استفاده صحیح از تجهیزات ایمنی
از تجهیزات برش پلاسما همانند استفاده از لباس‌های مخصوص، استفاده از عینک محافظ و لوازم ایمنی دیگر باید به درستی استفاده شوند.
۵. با سرعت مناسب حرکت کنید
در صورت سرعت مناسب حرکت نازل، تفاله‌های مذاب با زاویه‌ی ۱۵ تا ۲۰ درجه از صفحه کنار می‌روند. در حالی‌که در صورت حرکت کند، موجب تجمع تفاله‌های مذاب در لبه‌ی پایینی برش و حرکت خیلی سریع نیز موجب شکل‌گیری مواد مذاب پر سرعت و تجمیع آن‌ها در لبه‌ی بالایی صفحه برش خواهند شد.
۶. نگهداری صحیح جهت افزایش کارآیی
دستگاه برش پلاسما با رعایت نگهداری و تعمیرات منظم بهتر عمل خواهد کرد. مطالعه دستورالعمل‌های تهیه شده برای هر مدل خاص توسط تولیدکننده و مراقبت از دستگاه می‌تواند عملکرد بهتر آن را در درازمدت تضمین نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *