بلاگ

تجهیزات جانبی دستگاه جوش شامل چه چیزی است؟

تجهیزات جانبی دستگاه جوش شامل چه چیزی است؟
یکی از کاربردی ترین ابزارها در زمینه فعالیت های مختلف جوشکاری، تجهیزات جانبی دستگاه جوش می باشد. امروزه روش های جوشکاری مختلفی وجود دارد که هر یک کاربرد های مختلفی دارند. سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آیا در همه این روش ها از تجهیزات یکسانی استفاده می شود؟ استفاده از تجهیزات جانبی دستگاه جوش در شرایط مختلف، تفاوت دارد و هر یک از این تجهیزات، کار متفاوتی را انجام می دهند و کاربرد خاص خود را دارند. در واقع این تجهیزات سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش راندمان و همچنین آسانی کار جوشکاری می شوند. در ادامه مقاله شما را با لوازم و تجهیزات جانبی دستگاه جوش آشنا می کنیم.
تجهیزات جانبی دستگاه جوش در انواع مختلف فعالیت های جوشکاری:
با توجه به این که فعالیت های مختلف جوشکاری با یکدیگر تفاوت دارند، اما وجود بعضی از لوازم در همه فرآیندهای جوشکاری، ضروری و مهم می باشد. تجهیزات جوشکاری را می توان به طور کلی به منبع تغذیه (دستگاه مولد یا مبدل جریان الکتریکی)، سیم جوش یا الکترود، تجهیزات جانبی تخصصی برای روش های مختلف جوشکاری، تجهیزات و لوازم ایمنی به منظور حفاظت فردی و همچنین پودر مخصوص جوشکاری تقسیم کرد.
تجهیزات جانبی دستگاه جوش شامل چه چیزی است؟
به منظور اجرای موفق جوشکاری باید از تجهیزات و ابزار جانبی مناسب استفاده کنیم. ابزار زیر از بهترین تجهیزات جانبی دستگاه جوش می باشند که برای انجام جوشکاری توصیه می شود این ابزار را در اختیار خود داشته باشید:
- چکش جوش:
به منظور از بین بردن جرقه های اطراف جوش و برداشتن سرباره ای که روی جوش ایجاد شده است، از چکش جوش استفاده می شود. این چکش ها معمولاً جنس بسیار سخت و محکمی دارند و دو سر آنها به صورت تیز و مخروطی و تبری شکل می باشد. وزنه های به کار برده شده در سر چکش از جنس فولاد کربنی می باشند که به روش فورج (آهنگری) ساخته شده اند. انجام عملیات حرارتی موضعی و سنگ زنی در انتهای نوک چکش، سبب افزایش کارایی آن در از بین بردن سرباره جوش می شود. وجود لبه مستقیم تیز و انتهای نوک تیز چکش سبب شده که به آسانی بتوان سطوح را بعد از جوشکاری تمیز کرد.
- سنگ فرز:
یکی از مهمترین لوازم جانبی دستگاه جوش، سنگ فرز می‌باشد که به منظور آماده سازی لبه های جوشکاری از آن بهره زیادی می برند. بهره گیری از سنگ فرز در همه شرایط مناسب نیست و باید با دقت و احتیاط زیادی از آن استفاده نمود؛ همچنین استفاده از آن در اکثر مواقع نامساعد و بسیار سخت است زیرا سنگ فرز در حالت ایستاده مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت خراب بودن سیم رابط ممکن است دستگاه سنگ فرز اتصالی کرده فردی که از آن استفاده می کند دچار برق گرفتگی شود. قبل از استفاده از سنگ فرز باید ابتدا تیغه سنگ و پیچ اتصال آن به ماشین سنگ را چک نمایید.
- برس سیمی:
قطعاتی که روی آنها زنگ و گرد و غبار وجود دارد به وسیله برس سیمی تمیز کاری می شوند. در واقع با توجه به جنسی که دارد می‌تواند در برابر سایش مقاومت کند؛ به عبارتی دیگر سیم های آن نمی ریزد و به آسانی فرسوده نمی شوند. این برس ها معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ می باشند.
- انبرهای جوشکاری:
یکی دیگر از تجهیزات جانبی دستگاه جوش، انبر جوشکاری می باشد که وظیفه آن نگهداشتن الکترود در هنگام اجرای جوشکاری است. دسته بندی انبارها بر اساس ظرفیت جریان عبوری از آن ها می باشد و روی آن ها به وسیله عایق سبک و قوی (مثل الستیک، کائوچو و فیبر) پوشانده شده است. گیره های استفاده شده در این انبرها برای اینکه به خوبی به پایه میز جوشکاری متصل شوند، باید دارای فنر قوی بوده و همچنین تمیز باشند.
- کابل های جوشکاری و اتصالات آن ها:
نوع این کابل ها از عایق بسیار سبک و قوی بوده و به شکل افشان می باشند و دارای سیم هایی از جنس آلومینیوم و یا مس هستند. این کابل ها شامل یک کابل اتصال آهن و یک کابل انبر میباشند که به وسیله کفش کابل (کابل شو) به انبر و دستگاه جوش متصل می شوند. دقت نمایید که به منظور جلوگیری از گرم شدن کابل ها باید اتصال آنها به کابل شو محکم باشد. از دیگر تجهیزات جانبی دستگاه جوش می توان به گرم کن دستی، جعبه الکترود، ابزارهای نصب، نشانه گذاری و اندازه گیری اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *