بلاگ

بررسی تفاوت دستگاه جوش آرگون و CO2

بررسی تفاوت دستگاه جوش آرگون و CO2

تفاوت جوش آرگون با CO2: امروزه روش‌های متعددی برای جوشکاری فلزات WELDING وجود دارد؛ که استفاده از هر متد یا روش جوشکاری تا حدود زیادی بستگی به مکان استفاده از آن دارد. در واقع جوشکاری کاربردهای تکنولوژیکی فراوانی دارد و قطعا پیشرفت صنایع در عصر حاضر با جوشکاری در هم تنیده شده است. بر اساس تعریف؛ جوشکاری یکی از روش‌های اتصال دائم قطعات به یکدیگر محسوب می‌شود. امروزه به میزان گسترده‌ای از روش‌های جوشکاری در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در صنایعی مانند ذوب فلزات، صنایع نفت، پالایشگاه‌ها و صنایع فولاد جوشکاری جز جدایی ناپذیر و همیشگی این صنایع محسوب می‌شود. باید اذعان کرد که روش جوشکاری یکسان یا واحدی برای همه کاربردها وجود ندارد.

یکی از دو روش جوشکاری که در حال حاضر بیش از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ روش جوشکاری آرگون و جوشکاری CO2 است. این روش‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند؛ ضمنا هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود نیز هستند؛ که در مقاله پیش‌رو سعی داریم به بررسی مزایا و معایب هر روش و همین‌طور واکاوی بیشتر تفاوت جوش آرگون با CO2 بپردازیم.

روش میگ و تیگ در جوشکاری سرسیلندر آلومینیوم

دو متد اصلی و عمده در فرآیند جوشکاری سرسیلندر آلومینیوم؛ روش‌هایی است که به اختصار میگ و تیگ نامیده می‌شوند. قابل ذکر است که قطعا این دو روش جوشکاری؛ ضمن داشتن تشابهاتی با هم دارای تمایزاتی نیز نسبت به هم هستند که در ادامه مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم. همچنین علاوه بر وجود سهولت‌ها یا سختی‌های موجود در هر روش؛ هزینه جوشکاری سرسیلندر در هر کدام از این روش‌ها قطعا با هم متفاوت است. همان‌طور که می‌دانیم جوشکاری فن یا حرفه مدرنی است که برای اتصال قطعات فلزی و غیر فلزی در صنعت و در سازه‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این جهت باعث سهولت کارها شده است؛ به گونه‌ای که تصور زندگی و فعالیت بدون استفاده از آن تقریبا غیر ممکن است. در مقاله پیش‌رو به منظور بررسی روش‌های میگ و تیگ در جوشکاری سرسیلندر آلومینیوم؛ بایستی به معرفی هر کدام از این روش‌ها، مزایا یا معایب، معرفی نوع کاربری آن‌ها و نهایتا ارائه توضیحاتی پیرامون تفاوت جوش آرگون با co2 بپردازیم.

قابل ذکر است که در روش جوشکاری میگ که به نام جوشکاری قوس با گاز محافظ هم نامیده می‌شود از گاز co2 استفاده می‌شود؛ ضمنا در این متد جوشکاری از الکترود بدون پوشش بهره گرفته شده و همچنین برای محافظت از حوضچه مذاب جوشکاری از گازهای بی‌اثر یا کم اثر در محیط قوس استفاده می‌شود. نحوه کار به این صورت است که گاز محافظ به وسیله لوله‌های انتقال؛ پیرامون قوس را احاطه کرده و حفاظت لازم را از آن انجام می‌دهد. در این متد شخص جوشکار با تعویض سیم جوش می‌تواند برای مدت طولانی به فرآیند جوشکاری بپردازد. این نوع از متد جوشکاری برای اتصال قطعات مختلف آلومینیومی در سیلندرها و سرسیلندرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است با استفاده از این متد امکان جوش دادن انواع قطعات و آلیاژهای آلومینیومی و فولادی با ضخامت‌های مختلف به هم وجود دارد.

به عنوان تفاوت جوش آرگون با co2 می‌توان اشاره کرد که روش میگ نسبت به تیگ؛ در جوشکاری خیلی تخصصی نیست و مهارت بالایی را نمی‌طلبد و جوشکار با کسب تجربه کوتاه مدت می‌تواند به انجام و عملی کردن طرح‌های مورد نظر خود بپردازد. از کاربردهای روش میگ می‌توان به استفاده از آن در کارخانجات برای کار با ورقه‌های فلزی در صنایعی همچون خودروسازی، ریل سازی، جوشکاری زیر آب، جوشکاری لوله و غیره اشاره کرد.

جوشکاری سرسیلندر آلومینیوم

از ویژگی‌های میگ در بررسی تفاوت جوش آرگون با co2 می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- نیاز به مدت زمان کمتر نسبت به سایر روش‌ها
۲-عدم کارایی برای همه فلزات (گزینه‌های مورد قبول و مناسب برای این نوع از جوشکاری؛ آهن، استیل، آلومینیوم وایرفیدر هستند).
۳- سرعت بالاتر نسبت به سایر روش‌های جوشکاری
۴- مقاومت اتصال پایین‌تر در مقایشه با جوشکاری آرگون
بعد از معرفی اجمالی روش میگ در جوشکاری؛ به بررسی متد معروف دیگر در جوشکاری به نام جوشکاری تیگ می‌پردازیم.

روش تیگ به نام جوشکاری آرگون یا جوشکاری قوس با الکترود تنگستن و گاز خنثی هم معروف است. حتی از این روش به نام جوش آلومینیوم هم گاهی نام برده می‌شود؛ به این دلیل که از طریق این متد می‌توان انواع لوله‌های تحت فشار، صفحات نازک و بسیار ظریف یا نرم آلومینیوم را به هم متصل کرد. بعضی از جوشکاران این متد را به نام جوش تنگستن یا جوش استیل هم می‌شناسند.

مزایا و معایب جوش تیگ TIG

این روش همان روش جوشکاری آرگون است که از گاز آرگون به عنوان لایه محافظ در زمان ایجاد قوس الکتریکی استفاده می‌شود. نام دیگر متد آرگون؛ جوشکاری تیگ TIG است. در این نوع ازمتد جوشکاری؛ الکترود ذوب نمی‎شود بلکه با حرارت ایجاد شده؛ قطعه کار ذوب شده و فرآیند اتصال جوش کامل می‌شود. در واقع در این روش با کمک دستگاه جوش اینورتر؛ یک قوس الکتریکی ایجاد می‌شود و با زیاد شدن دمای منطقه جوش در حین فرآیند جوشکاری؛ حوضچه مذاب ایجاد می‌شود. این روش دارای مزایا و معایبی است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به عنوان تفاوت جوش آرگون با CO2 هم در نظر گرفته شود؛ که در ادامه مقاله به مرور آن‌ها به صورت تیتروار خواهیم پرداخت:

مزایا و معایب جوش تیگ TIG

مزایای جوش آرگون یا روش TIG

۱- روش پرکاربرد جوشکاری در صنایع کشتی سازی، خودروسازی و غیره
۲- جوشکاری با کیفیت بالا و یکدست
۳- جوشکاری انواع مختلف فلزات با کیفیت بالای جوش
۴- نیاز به پاکسازی بعد از جوشکاری در حد کم
۵- جوشکاری مناسب برای صفحات صاف
۶- جوشکاری دقیق فلزات رنگین و ورقه‌های نازک
۷- جوشکاری اتصالات نازک و ظریف
۸- جوشکاری کارهای دقیق و ظریف هنری
۹- قابلیت جوشکاری در مدت زمان طولانی

معایب جوش آرگون یا روش TIG

۱- ایجاد اشعه مادون قرمز در حین جوشکاری
۲- ایجاد تهوع و خستگی ناشی از گرمازدگی در جوشکاری
۳- امکان آسیب بینایی و شنوایی کاربر جوشکار
۴- گرمازدگی در اثر جوشکاری طولانی مدت با جوش آرگون
۵- تولید گازهای سمی و مضر

راه های ارتباطی با فروشگاه آریسمان جوش

مزایا و معایب جوش میگ MIG

مزایا و معایب جوش میگ MIG

این روش جوشکاری همان روش جوشکاری با گاز CO2 است. امروزه این متد جوشکاری یکی از روش‌های پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می‌شود. در روش جوشکاری میگ MIG جریان الکتریکی ایجاد شده در سیم جوش؛ باعث ایجاد حرارت زیاد شده و موجب ذوب فلز و ایجاد اتصال می‌گردد. در بررسی تفاوت دستگاه جوش آرگون با CO2 به بررسی مزایا و معایب این روش نیز می‌پردازیم:

مزایای جوش CO2 یا روش MIG

۱- ایجاد جوشگاه تمیز
۲- کاهش میزان تولید جرقه‌های پرتابی
۳- ارزان بودن نسبی گاز CO2
۴- کاهش میزان اکسیداسیون و سوختگی در حین جوشکاری
۵-عدم ایجاد گل جوش
۶- سهولت کار برای کاربر
۷- اتصال فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی
۸- تغذیه مستمر سیم جوش
۹- سرعت بالا در فرآیند جوشکاری
۱۰- حذف یا کاهش سرباره در جوشکاری
۱۱- امکان مشاهده حوضچه مذاب و قوس الکتریکی

معایب جوش CO2 یا روش MIG

۱- امکان آسیب پوست کاربر در اثر تابش گاز
۲- استفاده از تجهیزات پیچیده و با هزینه زیاد
۳- اتلاف گاز

تفاوت جوش آرگون با CO2

در واقع در هر دو متد ذکر شده در این مقاله؛ از لایه گاز محافظ استفاده می‌شود تا کیفیت جوش بالا رود. ولی این دو روش با هم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه مقاله پیش‌رو به بررسی تفاوت جوش آرگون با دستگاه جوش CO2 می‌پردازیم.

🔹 سرعت جوش آرگون نسبت به جوش CO2 کمتر است.

🔹 ضخامت جوش در جوش آرگون یا جوشکاری تیگ TIG نهایتا تا ۵ میلی‌متر می‌رسد؛ ولی در جوش CO2 یا جوشکاری میگ MIG این ضخامت تا ۴۰ میلی‌متر هم می‌رسد.

🔹 در جوشکاری آرگون از گازهای خنثی برای جداسازی هوا و محیط بهره گرفته می‌شود؛ ولی در روش جوش CO2 از گاز محافظ CO2 استفاده می‌شود.

🔹 کاربرد روش CO2 نسبت به آرگون در صنایع مختلف بیشتر و گسترده است و از طریق این روش امکان جوش فلزات در جنس‌ها و ضخامت‌های مختلفی وجود دارد.

🔹 در متد جوش آرگون نیازی به استفاده از سیم جوش نیست؛ ولی در جوشکاری به روش CO2 حتما باید از سیم جوش استفاده شود.

🔹 در روش جوشکاری CO2 از جریان DC با قطب معکوس استفاده می‌شود؛ ولی در متد جوشکاری آرگون از جریان برق AC هم می‌توان استفاده کرد.

🔹 در جوش آرگون از الکترود استفاده نمی‌شود؛ ولی در روش CO2 حتما باید از الکترود مصرفی استفاده کرد.

🔹 در جوش آرگون از تنگستن به عنوان الکترود مصرف نشدنی استفاده می‌شود؛ ولی در متد CO2 از سیم جوشکاری به عنوان الکترود اول استفاده شده و فلز محل جوش به عنوان الکترود دوم در نظر گرفته می‌شود.

مطالب ذکر شده در فوق به عنوان عمده‌ترین موارد تفاوت جوش آرگون با CO2 است که در انتخاب متد مناسب با نوع مکان استفاده از جوشکاری می‌تواند راهنمای خوبی برای کاربران باشد.

تجهیزات جوشکاری آرگون

تجهیزات مورد استفاده در هر متد جوشکاری اعم از جوشکاری میگ MIG و جوشکاری تیگ TIG؛ یکی از مهم‌ترین موارد تفاوت جوش آرگون با CO2 است. در واقع هر کدام از این روش‌ها لوازم و تجهیزات منحصر به فرد خود را دارا هستند. تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری آرگون شامل موارد ذیل است:
• دستگاه جوش آرگون
• کابل‌های اتصال
• الکترود غیر مصرفی تنگستن
• رگلاتورها شامل مانومتر و فلومتر به منظور تنظیم فشار گاز خروجی
• مشعل مخصوص یا تورچ جوشکاری
• منبع تغذیه
• شیلنگ‌ها و بست‌های گاز

تجهیزات جوشکاری CO2

تجهیزات مورد استفاده در این متد جوشکاری یا جوشکاری میگ MIG؛ هم منحصر به فرد خود این روش است و قطعا با تجهیزات جوشکاری متد آرگون متفاوت است. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• سیم جوش
• تفنگ یا تورچ
• دستگاه جوش یا اینورتر
• قرقره سیم جوش
• کپسول گاز محافظ CO2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *